De Bowling, - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Mandy, Mieke en Ria - WaarBenJij.nu De Bowling, - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Mandy, Mieke en Ria - WaarBenJij.nu

De Bowling,

Blijf op de hoogte en volg Mandy, Mieke en Ria

31 Augustus 2015 | Kenia, Mombassa

Na een paar dagen gewoon in het ritme thuis en rondom het huis bezig geweest te zijn, en naar een dagje zonder stroom.

Zijn we met alle boys en leiding wezen bowlen (dit was een traktatie van ons) de ene helft met de auto van Melissa mee de rest waaronder wij met de Matatu.
Voor sommige kinderen de eerste keer bij de bowling baan keken ook de ogen uit.
Alle boys waren enthousiast en genoten van de competitie.
Halverwege het spel iedereen getrakteerd op een flesje sprite-cola etc, dit was een ware verrassing, al met al een zeer geslaagde avond.
( om een vergelijk te maken met Nederland wat het kost: 4 euro per persoon om 1 uur de baan te huren, we waren met 14 personen)

Zaterdag Nederlandse versterking genaamd Martijn Bucher komende uit Tiel,
21 jaar en gaat hier voor 5 maanden stage lopen, we heette hem van harte welkom.
Smiddags even naar de beach geweest, en savonds gezamenlijk film gekeken.

Zondag weer met zijn alle in de Matatu deze keer naar de kerk geweest, deze keer ook een jongere dienst bijgewoond, na eerst in de grote kerk een gedeeltelijke dienst bijgewoond te hebben. Tijdens deze viering werden er certificaten overhandigd aan 10 decanen, dit ging met een hele ceremonie, mooi om een keer meegemaakt te hebben.

Op verzoek van de boys hebben wij de lunch klaargemaakt spaghetti.
De boys vonden het weer heerlijk.

Later in de middag hebben we Martijn meegenomen naar MisaMalu om hem te laten zien waar wij regelmatig naar toe gaan om te relaxen en hem kennis te laten maken met Luc en zijn personeel, hij vond het helemaal geweldig.
Heerlijk een duik genomen, en weer terug met de tuktuk.

De boys moesten deze middag naar de kapper omdat morgen de school begint en dan moeten alle haren eraf, hoofd niet kaal dan krijgen ze met de lat!!!
Na de kapper mochten ze naar de party bij de buren (het weeshuis) als afsluiting van de vakantie.
Maar toen de boys naar de kapper waren is de laatste nieuwe jongen weggelopen, verkoos toch het straatleven voor veiligheid.

Morgen maandag de eerste schooldag dus nu de schriften allemaal gekaft, schoenen gepoetst, schooltassen ingepakt.

De boys staan om 5 uur op.
6 uur vertrekken ze te voet naar school ruim een half uur lopen.
8 uur begint de school, maar vele krijgen ook bijles maar een ieder moet om 6.30 uur aanwezig zijn.
Deze schooldagen duren voor de kleintjes tot 16.00 uur, maar deze moeten dan wachten op de grotere boys die tot 17.00 uur les hebben.
Dan weer gezamenlijk huiswaarts gaan.
Tussen de middag wordt de lunch gebracht vanuit thuis.

Dus allen kaalgeschoren, zelfde uniform en zelfde sokken en schoenen, en zelfs de zelfde kaften.
Melissa heeft gekozen voor een school waar je schoolgeld moet betalen, omdat er dan ongeveer 20 kinderen in de klas zitten, een school waar je geen schoolgeld hoeft te betalen zitten ongeveer 70 tot 80 kinderen in 1 klas.

Bij thuiskomst moeten ze hun eigen was doen even spelen douchen, eten en dan huiswerk maken, dan naar bed om de volgende dag weer om 5 uur op te staan en dit zo 5 dagen in de week….

Dit was het weer voor deze keer.

• 31 Augustus 2015 - 21:19

Coby:

Hoi Ria en Mieke

Wat maken jullie veel mee.
    Leuke ervaringen,maar ook minder leuke dingen.
    De kinderen daar hebben het ook zwaar nu ze weer
    naar school gaan.
    Werk en geniet er nog van.

Lieve groetjes
    Coby

• 31 Augustus 2015 - 21:29

Marij:

Wat hebben jullie weer leuke dingen gedaan met de boys, minder dat er weer een koos voor het straatleven, terwijl ze het bij Melissa zo goed hebben.

Nog een paar gezellige dagen!!!

• 31 Augustus 2015 - 23:02

Ans Klerks:

Hallo Mieke en Ria,

Wat n ervaringen zeg ,als je dit leest beseffen we weer hoe goed t hier is in ons Nederlandje,
    Wel leuk dat je ons zo op de hoogte houd,nog fijne dagen daar t zal,voor,jullie ook wel dubbel zijn.

Gr.Ans

• 03 September 2015 - 15:03

Mieke Van Der Vaart:

Hoi Ria en Mieke,

Wat leuk om te lezen hoe het jullie vergaat daar. Kan me voorstellen dat het soms wel dubbel is, rijk en arm zo tegenstrijdig. Voor jullie een onvergetelijke ervaring. Een hele goeie terugreis gewenst.

Groetjes Mieke